iframe src="https://www.facebook.com/plugins/share_button.php?href=https%3A%2F%2Fuludergah.tr.gg%2F&layout=button_count&size=small&mobile_iframe=true&width=80&height=20&appId" width="80" height="20" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" allow="encrypted-media"> ALEVİ, İNANCI DİN BİLGİLERİ SAYFASI, Fahrettin ŞahmerdanHızıraşkına
   
 
  Alevi Cemlerinde On İki Hizmet nedir.!






Alevi Cemlerinde? On İki Hizmet nedir? ?

 
CEMDE ONİKİ HİZMELERİNDEN SÜPÜRGECİ GÖREVİ VE NEYİ TEMSİL EDER..?...
 
.Ferraşlık (Süpürgecilik): Ferraş  (Süpürgeci) 
Cemevinin temizliğinden sorumludur, gerekirse rehbere yardım eder. Cemevlerinin mutlaka temiz olması gerekir. Bu temizlik işi ile görevli olan kişiye ferraş denir. Cem yapılırken cemevini süpür­geci temiz tutar. Selman’ı Piri pakı yani Selman-ı Farisi hazretlerini temsil eder. 
 
 
Süpürgeci(Ferraş) : 
Peyikçi’den sonra süpürgeci(farraş) gelir.Cem meydanını iki kez “Allah Muhammed Ali “ diyerek yeri süpürür. Fakat süpürge yerden toz çıkarmaz. Süpürürken süpürge, eski yazıdaki “vav” harfi şeklinde bir sağa bir sola doğru gider gelir. Vav harfi Lâtin harflerindeki 9 rakamı gibi bir harftir. Bu süpürme işlemi simetrik şekilde yapılır. Yani önce 9 harfine benzetilerek süpürülür. Sonra 9 harfinin simetriği şeklinde süpürülürdü. Bu şekle tasavvufta çifte vav denir. “Vav” harfinin Ebced hesabına göre sayısal değeri 6’dır. İki tane “vav” yan yana gelince sayısal değerler 66 olur. Eski yazıda Allah yazdığınız zamanda Elif 1, Lâm 30 + Lâm 30 + h 5 = 66 yapar. Buna Bektaşîlikte Hurûfi (harfler) neşesi denir. Yani burada yapılan salâtların (ibadet, namazların) Allah rızası için yapıldığı anlatılmaktadır.[9]” 
Süpürgeci, Dedenin karşısına geçer 
“Allah Allah ! Üç bacıyız, güruhu naciyiz kırkların ceminde süpürgeciyiz. Süpürgeyi çaldı Selman, kör olsun Mervan, zuhur etsin Mehdi’yi sahibi zaman, Allah eyvallah, nefes pirdedir”der. Pir de ona gülbank çeker. Süpürgeci oturur. Süpürgenin iki manası vardır. Zahiri manası canlara çevrenizi temizleyin süpürün pislik içinde oturmayın, batıni manası ise, insanın iç dünyasına hitap eder. Süpürgecinin okuduğu tercümanda gürûhu naciyiz derken manası kurtulanlar topluluğundanız. Çünkü gerçek anlamda nefsinden kurtulanlar gürûhu naciden sayılır. “Kırkların ceminde süpürgeciyiz” derken, Hak cemi içinde görevimiz temizliktir, kalpleri temizleriz. “” Süpürgeyi çaldı Selman “’ın anlamı ise, Selman Fâris’dir . Selman Ehl-ibeyt yolunun mürşitlerindendir. Mürşid insanın içini temizler. ”Kör olsun Mervan” İnsanın içindeki kötü nefis kör olsun. ”Uyansın Mehdiyi sahibi zaman “ kötü nefis yok olunca onun yerine rahman hâkim olur. Mürşide teslim ol ki, o senin içindeki kötü huylarını gidersin. Seni irşad etsin, senin iç dünyana Hakk hâkim olsun. 
Süpürgeci hizmetten sonra ibadet faslı başlar önce zakir saz ile düvaz denilen on iki imamların isimlerinin geçtiği ve ayrı ayrı övüldüğü deyişler okunur. Deyiş yörelere göre nefes, âyet, kelâm olarak da söylenir ki bunlar ilâhilerdir[10]. Bu düvazlarda Allah Muhammed ve on iki imamların isimleri zikredilirken cem’e katılanların manevi bir hazla coşmalarını, cezbeye kapılmalarını sağlar. Aynı zamanda muhtelif ders veren hikâyeler anlatılır insanlar eğitilmeye çalışılır.
 
"Hü" der, eğilir meydanı süpürür, sembolik olarak çulun (meydandaki halı, kilim v.b.) ucunu kaldırıp altına doğru "sırrı sır edenin demine hüü" deyip süpürgeyi üç defa “Allah,Muhammet, ya Ali” diye meydana çaldıktan sonra dara durur, süpürgeyi sol koltuğuna alır ve "hü" diyerek şu duayı okur: 
"Hamdülillah Pirimiz ol Hacı Bektaş’dır. Üstadımız Al-i Muhammed'den Seyyid-i Farraş’dır Bercemal-i Muhammed Kemal-i İmam Hasan Şah Hüseyin Ali Ra Bülend'e salâvat" der. Tüm canlar: "Allahümme salli ala seyyidine Muhammed'in ve ala al-i Muhammed" diye salâvat getirir.
 
Bu Hizmeti Üç Bacı yapıyorsa yine aynı şekilde “hüü” diye meydana gelip, sırayla her biri birer defa süpürgeyi meydana çalarken “Allah, Muhammet, ya Ali” dedikten sonra 
“Destur-u Pir... Biz üç bacıyız, Güruhu Naciyiz, Kırklar Meydanında Süpürgeciyiz... Süpürgeci Salman, Kör olsın Yezid-i Mervan, Zuhur eyleye Mehdi-yi sahip zaman... Nefes pir’dendir. Hü pirim hüü...” derler ve Dede’de şu gülbengi okur: 
"Allah Allah. Seyit Farraş efendimizin hüsnü himmet ve hidayeti üzerimizde hazır ola. Hizmet sahipleri hizmetinden şefaat bula. Nur-u Nebi Kerem-i Ali Pirimiz Üstadımız Hacı Bektaş-ı Veli. Gerçek erenlerin demine hüü." 
Görev itibariyle Selman’ı Piri Pakı temsil eder.
 
 
Alevi Cemlerinde On İki Hizmet nedir? 
 
On İki Hizmet, Cem ibadeti sırasında görevli on iki kişinin yerine getirdiği hizmetin adıdır. On İki Hizmet olmazsa Cem de olmaz. Cemde On İki Hizmet sahipleri tarafından yerine getirilen On İki Hizmet, sembolik olarak algılansa da özde çok derin manalara ve gerçeklere işaret ediyor. Dolayısıyla On İki Hizmet çok önemlidir. On İki Hizmeti biçimsel bazı kurallar algılamamak gerekiyor. Sembolize ettiği hizmetlerin derin felsefi, toplumsal, inançsal boyutları vardır. 
 
On İki Hizmetin dağılımı su şekildedir:
 
1. Dedelik (Mürşitlik, Pirlik):
 Dede, (Mürşid, pir) cemi yönetir. Cem ibadetinin mutlak hakimi konumundadır. Cem erkanının başkanlığını yapar. Cemde ikrar alır ve nasip ve­rir. Canlar arasındaki her türlü problemi çözer. Manevi olarak Kainatın Efendisi, İki Cihan Güneşi, Sevgili Peygamberimiz Muhammed Mustafa; Şah-ı Merdan, Damad-ı Nebi, İlmin Kapısı İmam Ali, ve Pir Hünkar Hacı Bektaş-ı Veli'yi temsil eder.
 
 
2. Rehberlik: 
Rehber, görgüsü yapılanlara ve ceme katılanlara yar­dımcı olur, mihmandarlık eder.Mürşidin en ya­kın yardımcısıdır. Yol gösteren kılavuzluk eden, yolun kuralları­nı, edep ve erkanı öğreten, mürşidin yardımcısı konumundadır. Musahiplik ceminde musahiplerin ikrar vermesi için ceme taşı­ma görevini üstlenir. Görev itibariyle İmam Hüseyin'i temsil eder.
 
 
3 Gözcülük: 
Gözcü, cemde düzeni ve sükuneti sağlar. Rehber'in yardımcısıdır. Cemde kurallara uyulması ve yürütülmesinden sorumludur. Cemin edep ve erkanına uymayanları uyarma görevi vardır. Yol düş­künlerinin ve suçluların ceme girmelerine izin vermez. Cemin bekçisidir. Ebu Zer Gifari'yi temsil eder. Gözcülük görevinin piri Karaca Ahmed Sultan olarak da bilinir.
 
 
4. Çerağcılık: (Delilcilik, ışıkçılık); 
Çerağcı (Delilci) Çerağ (ateş, kandil, mum)  yakmak, meydanın aydmlatılması ile görevlidir. Cemevindeki aydınlatma işinden sorumludur. Çerağın; kan­dil, aydınlatma, mum, fitil anlamları vardır.  Cem evinde bulunan aydınlatma araçlarını yakar. Buhardanlıkları ve Mumları (Çerağları) hazırlar. Görev itibariyle Cabir El Ensari’yi temsil eder.
 
 
5.  Zakir (Aşık) Zakirlik (Aşıklık):   
Aşık, cemlerde genellikle bağlama çalmasını iyi bilen ve sesi güzel olan kişidir. Zakir; deyiş, tevhid ve düvazlar, mi'raçlama, nevruziye ve mersiyeleri saz eşliğinde söyler. Genellikle üç kişiden oluşan ekiptir.
 
 
6 .Ferraşlık (Süpürgecilik): Ferraş  (Süpürgeci) 
Cemevinin temizliğinden sorumludur, gerekirse rehbere yardım eder. Cemevlerinin mutlaka temiz olması gerekir. Bu temizlik işi ile görevli olan kişiye ferraş denir. Cem yapılırken cemevini süpür­geci temiz tutar. Selman’ı Piri pakı yani Selman-ı Farisi hazretlerini temsil eder. 
 
 
7. Sakkalık, Tezekkarlık (İbriktarlık - Ibrikçilik): 
İbrikdar (İbrikçi, sakka, tezekkar) Tarikat abdestini aldırır. Cem erkanında abdest alınmasında hizmet edendir. Sembo­lik olarak elinde leğen ve ibrikle, omzunda havlu ile hizmet eden kişidir. El suyu dökerek ellerin yıkanmasını sağlayan kişi, el suyu dağıtır. Cemde Mürşidin ve cem erenlerinin abdest almalarını sağlar. Musahiplik ceminde ikrar veren canlara su dağıtır. Görev itibariyle Kamber Hazretlerini temsil eder. 
 
 
8. Kurbancılık (Niyazcılık, Sofracılık): 
Kurbancı (sofracı, niyazcı) kurban tığlama yemek işlerine bakar ve lokma (kurban eti) dağıtır. Kurbanları tekbirler ve keser. Gelen Lokmaları alır ve dağılımını sağlar. Ceme her can lok­ması ile gelir. Lokmaları herkese eşit şekilde dağıtır. Lokmayı dağıtırken de "Göz mizan, el terazi, herkes oldu mu hakkına ra­zı?" diyerek herkesin rızalığını alır. Görev itibariyle Mahmut el Ensari’yi temsil eder.
 
 
9. Saki / Pervane:  
Cem sırasında dolu sunan, su sağlayan, susuzlukları gideren kişi.  Cem evinde Su, Şerbet, Saka, Süt v.b. dağılımını sağlar. Sakacı Görev itibariyle Ammari Yaseri’yi temsil eder.
 
 
10. Peykçilik (Habercilik, Davetçilik): 
Peykçi (Haberci) ahaliyi cemevine (cem yerine) çağıran, cemi komşulara haber veren kimsedir. Peyk haber anlamındadır. Peykçi, cemin yapılacağını bütün canlara haber verir ve ceme katılmaları için haberdar eder. Bu hizmetin sahibi Cebrail᾿dir. Görev itibariyle Amri Ayyari’yi temsil eder.
 
 
11. İznikçilik (Meydancılık): 
Cemevinin temizliğine ve düze­nine bakar. Ceme gelen canların ayakkabılarına sahip çıkar ve yerleştirir, ayrıca süpürgeciye yardımcılık eder.  Cem evinde Semahserleri kaldırır. Postları yerine dizer. Görev itibariyle Hüzeymetü’l Ensari ’yi temsil eder.
 
 
12. Bekçilik (Kapıcı): 
Cem'in ve ceme gelenlerin evlerinin gü­venliğini sağlar, beklerler. Cemevine gelen canları karşılar. Cemin yapılışı esnasında cemdekilerin adap ve erkan içinde oturmalarım sağlar. Gözcü­nün yardımcısı konumundadır. Görev itibariyle Gülam Keysani’yi temsil eder.
 
Yol içinde yol ararsan yol muhammed Ali'nindir
 
 1✔İlim, hakikate giden yolları aydınlatan ışıktır.
2✔İlimden gidilmeyen yolun sonu karanlıktır
3✔Yolumuz; ilim, irfân ve insanlık sevgisi üzerine kurulmuştur.
Hünkâr Hacı Bektaş'ı veli
Yolumuz Hakk Muhammed Ali yoludur
 
Ya Allah ya Muhammed ya Ali Diyenlerdeniz
Kalsın gönül yol kalmasın-
 
Alevilik,
Hakk Muhammed Ali, Ehl-i Beyt ve Oniki İmam kutsallığını, sevgisini, sevdasını yüreğinde taşıyan;
Keremler Sultanı Ali’yyel Murtaza’nın Hazreti Muhammed’in vekili, vasisi, halifesi, imamet kapısının başı, velayet kapısının şahı olduğuna inanan;
Ali evine ve onun soyuna bağlanan, ikrar-ı bent olup Ali evinin İslam tasavvufu inancıyla hareket
eden;
Hazreti Ali’nin adaletinden, onun insani değerlerinden ayrılmayan;
insanı merkez alıp, yüreği insan sevgisiyle dolu, insanın hak ve hukukuna, bütün canlıların hak ve hukukuna riayet eden; çevre dengesiyle uyum içinde yaşamayı ilke edinen;
bütün inançlara saygı ve hoşgörüyle bakan; din, dil, ırk, cins, renk farkı gözetmeyen;
eline, diline, beline, işine, aşına, gözüne sahip olma ilkesiyle hareket eden;
inançlı, imanlı, ikrarlı, itikatlı insanları bünyesine alarak, onları Hakk’a ulaşmaları için manevi olarak
donatıp doyuran, onlara Hakk’ın hakikatini, göksel hazinenin sırlarını
öğreten;
dört kapı kırk makam, İnsan-ı Kâmil olma yolunda kendini kendisinde fark ettiren; sevgi, hoşgörü, paylaşım, muhabbet, şefkat, erdem, merhametle hareket eden; kinden, kibirden, buğuzdan, kötü duygu ve davranışlardan uzak olmayı yeğleyen; zalimin, sömürenin karşısında yer alıp fakirin, yoksulun, yetimin, garibanın, ezilenin yanında olan; emeği kutsal bilen; ilim, irfan, kemalet ve marifetli bir toplum yaratmak için çalışan; insanlara ve insanlığa hizmet etmeyi ilke edinen; Hakk’ı insanda, insanı Hakk’ta gören; bilimsel temelde hareketi esas alan; Hazreti Ali soyuna dost olanla dost olan, düşman olandan uzak duran bir inanç sistemidir.

Kısaca. Kızılbaşlık Nedir :
Uhut şavaşında yezit ordusu ile Savaşırken sevgili Peygamberimiz Hz. Muhammed( s.a.v) yaralanır dişi kırılır kanı yere düşmemesi için
Hz .Ali başındaki sarığı kanı durdurması için 
Sevgili Peygamberimizin kırılan dişine yarasına tutar ve kan durur . sevgili Peygamberimiz Hz muhammed ( s.a.v ) derki. Ya Ali eğer kanımın bir damlası yere düşseydi dünya Helak olurdu der...Hz.Ali o kanlı sarığı başına sarar yezitlerle şavaşır. Yezit ordusu
Hz Aliye kızılbaşlı der..kızılbaşlık ordan kalma işte kızıl kan sevgili Hz.Muhammed ( s.a.v ) kanıdır....Hala yezit EHLİBEYT'in kanını akıtmakta..
( Fahrettin ŞahmerdanHızıraşkına )
insan olduğunu asla unutma
 
Girdim ilim meclisine,
eyledim kıldım talep;
Dediler ilim geride,
illa edep illa edep... -
Yunus Emre

Hak Yolunda ilerlemek
Yürek işidir, Akıl işi Değil…
Kılavuzun Daima Yüreğin
Olsun, Omzun Üstündeki
Kafan Değil. Nefsini
Bilenlerden Ol;
Silenlerden Değil..
Yol cümleden uludur, kalsın gönül yol kalmasın
 
Biz dürüst insanlar kendini hakka vermiş bireyler olarak. Sevgiyi kendi özümüzde hak bilmişiz.
Yansakta gerçek sevgiden ayrılmayız,
Şu bir gerçekki, dürüst samimi sadık olan, aşktan mahrum edilmiş, bir avuç aşka sevgiye muhtaç kalmış bireyleriz.. Fedakâr cefakâr olan iyi insanlardır. Dünyada Nankörler çok. 

Üzümü hakka vermiş,bir garip devrişim yansamda yakılsamda, sahte aşklara kanmazam, Hak muhammed Ali yolundan ayrılmazam..
Şahım yoluna serimi vermişim, doğru yolu kendimde hak bilmişim..
Hak aşkına...Şah-ı Merdan Ali aşkına
Gerçeğe hü . aşk ile.
Fahrettin ŞahmerdanHızıraşkına
 
Yol cumleden uludur 101583 ziyaretçi (147252 klik) Yolumuz islamın özü Hak Muhammed Ali yoludur
ALEVİ, İNANCI DİN BİLGİLERİ SAYFASI, Fahrettin ŞahmerdanHızıraşkına Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol